PPC reklama je v původním významu reklama na internetu, kde platíte pokaždé, když někdo na vaší reklamu klikne. Zkratka PPC znamená v anglickém jazyce “pay per click”, což lze přeložit jako platba za klik. Dnes již PPC reklamu či PPC kampaně chápeme v širším pojetí a kampaně ve vyhledávačích dnes představují jen část výkonu, který lze z PPC reklamy získat.
Poprvé se tato reklama objevila během 90. let, což bylo ještě o několik let dříve, než byl založen Google. Původní PPC reklama patřila mezi tzv. placené výsledky vyhledávání. PPC reklamy byly tedy především reklamy ve vyhledávačích.
Princip PPC reklamy, tedy platby za klik, se postupně dostal i do bannerové reklamy a dokonce i do videoreklamy na Youtube.
PPC reklamu dnes představují na českém internetu především 2 nejrozšířenější reklamní sítě pro správu PPC kampaní a to Google Ads ve vyhledávači Google a Sklik ve vyhledávači Seznam. V těchto systémech si nastavíte reklamu, která se zobrazuje při splnění určitých podmínek. Mezi ty nejčastější patří zobrazení reklamy na základě klíčových slov, které uživatel hledá ve vyhledávači.
Pro nastavení reklamy je tedy vhodné si nejprve promyslet, jaká klíčová slova vaši zákazníci hledají. Můžou to být služby, které poskytujete nebo obor ve kterém podnikáte plus upřesnění lokality (např. “stavební firma Plzeň”), stejně jako konkrétní zboží (např. “plastové okno 120 cm x 100 cm”). S výběrem klíčových slov může pomoci i profesionálně zpracovaná analýza klíčových slov.
U PPC reklamy ve vyhledávačích se cena za proklik určuje podle několika parametrů. Pro jednotlivé pozice v placeném vyhledávání v rámci vyhledávače probíhá tzv. aukce, kdy se jednotliví inzerenti předhání, kdo dá více. Není to však jediný parametr.
Tady vám odpovíme rovnou – NEJDŮLEŽITĚJŠÍ. PPC reklama dnes představuje drtivě nejpoužívanější způsob reklamy. Pokud chcete cílit na zákazníky přes vyhledávače, pak máte pouze 2 možnosti – PPC kampaně a aktivní péči o SEO. PPC reklama je však z pohledu rychlosti výsledků a řadě dalších výhod zcela nejpoužívanější a řada eshopů na ni ze 100 % spoléhá. A to vše díky výhodám PPC reklamy níže.
Díky cílení na základě cílových slov je vysoká pravděpodobnost, že se hledající dostane právě na váš web a vaše nabídky ho zaujmou natolik, že pošle poptávku nebo objednávku.
Všichni víme, jak umí být bannerová reklama otravná a to především pokud se nám zobrazují takové reklamy, které nejsou pro nás vůbec relevantní. Díky šikovným způsobům cílení u PPC reklamy tohle odpadá. Kromě cílení na základě klíčových slov, totiž můžete své reklamy cílit i na základě těchto dalších způsobů:
To vše pomáhá PPC reklamě dosahovat vyšších výkonů oproti jiným formátům, přinést spolehlivě nové zákazníky a vydělat vám peníze. PPC reklamy mají vždy jasnou návratnost a díky pečlivé správě PPC reklam se dá tato návratnost maximalizovat tak, aby PPC reklamy vydělávaly co nejvíce.